donderdag, maart 28Groot in het brengen van klein nieuws
Shadow

Pilot Veluwe Express krijgt andere vorm

Foto: veluwe-express.nl

De speciale toeristische busverbinding tussen recreatieparken en toeristische trekpleisters zoals attracties en binnensteden, de Veluwe Express, heeft dusdanig minder reizigers getrokken dan vooraf was ingeschat dat de VeluweBoard heeft besloten om de pilot in de bestaande vorm niet door te zetten.

Minder reizigers gebruikten de bus terwijl er toch sprake is van een stijgend aantal gasten op de Veluwe. De gebruikscijfers zijn sterk beïnvloed door de bijzondere weers­omstandigheden van 2018, maar ook andere factoren spelen mee. Eén van die factoren is de geringe doorlooptijd die er is tussen het vermarkten en promoten van het product en de start van het seizoen.

De samenwerkende Veluwepartners maken een pas op de plaats met de pilot voor de Veluwe Express. In 2019 rijden er geen bussen. In plaats daarvan wordt het project verbreed en meer gericht op duurzame mobiliteit op de Veluwe. Dit project moet leiden tot concrete projecten in seizoen 2020 en vanzelfsprekend worden de lessen van 2017 en 2018 daarbij betrokken.

Vorig jaar reden de bussen vooral tussen de recreatieparken in Hoenderloo en de attracties en de binnenstad van Apeldoorn. Daar kwamen voldoende reizigers op af en dat maakte dat bij de Veluwe Express dit jaar ook Arnhem en Barneveld werden betrokken in de pilot. In de loop van het seizoen zijn kostenbesparende beheersmaatregelen genomen toen bleek dat de lijnen te weinig reizigers trokken. Hoewel met veel enthousiasme het netwerk van drie verbindingen is geïntroduceerd, heeft dat niet mogen leiden tot het gebruik daarvan. Daar waar op 16.000 klanten was gerekend, hebben er uiteindelijk slechts 2.000 gebruik gemaakt van de Veluwe Express.

Voorzitter van de VeluweAlliantie Willem Bijleveld ziet nieuwe kansen: “Na de teleurstelling van de tegenvallende resultaten, hebben we nog eens met elkaar herhaald wat de achterliggende gedachte is bij het vervoer op de Veluwe: sterke Veluwebeleving maar ook duurzaamheid, bescherming van natuur en landschap. Maar wil je dat goed doen en daar de juiste partijen bij betrekken, heb je wel wat tijd nodig. Vandaar het besluit om in 2020 verder te gaan met de pilot en dan met een sterkere link naar duurzaamheidsdoelstellingen.“