Bewoners van zorgcentrum De Symfonie in Apeldoorn werden donderdagochtend getroffen door ernstige problemen door een gesprongen waterleiding en een kapotte gasleiding. De lekkage ontstond tijdens werkzaamheden aan het riool en leidde tot een grote waterschade op de begane grond van het gebouw. Volgens netbeheerder Liander kunnen de bewoners en omliggende panden en straten de komende dagen geen gas gebruiken, terwijl Vitens verwacht dat het water tegen 18.00 uur weer beschikbaar is.
Water in de gasleiding
De Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) meldde dat er door de lekkage water in de gasleiding terechtkwam, wat de situatie verder compliceerde. “Door de lekkage is de gasleiding gaan drijven en lek geraakt, waardoor het een tijdrovende klus wordt om vast te stellen waar en hoeveel water in het systeem zit,” aldus woordvoerder Ceriel Thissen van Liander. In totaal gaat het om 380 aansluitingen die zijn getroffen in De Symfonie en omliggende gebieden aan de Elizabethshof.
Hulpdiensten en GRIP-2
VNOG heeft de situatie ingeschaald als een groot incident, waardoor een GRIP-2 werd afgekondigd. In deze situatie werken gemeente Apeldoorn, Liander, Vitens en andere betrokken instanties nauw samen voor coördinatie en communicatie. Hulpdiensten, waaronder politie en ambulancedienst, staan paraat om de situatie te monitoren en bewoners te ondersteunen.
Reactie KleinGeluk! en De Woonmensen
Zorgcentrum De Symfonie maakt deel uit van de Apeldoornse zorgorganisatie KleinGeluk!. De Woonmensen, de eigenaar van het pand, meldde via hun website dat er geen direct gevaar is voor bewoners en dat medewerkers ter plaatse zijn om hulp te bieden. Ze benadrukten dat Liander hard werkt om de gaslevering zo snel mogelijk te herstellen.
Met de inzet van alle betrokken partijen wordt alles in het werk gesteld om de situatie onder controle te krijgen en de getroffen bewoners zo goed mogelijk te ondersteunen.