dinsdag, maart 19Groot in het brengen van klein nieuws
Shadow

Centrummanagement Apeldoorn zet zich in voor binnenstadondernemers middels grote decembercampagne

Doppio. Foto Rob Voss

Met de winterperiode in het vooruitzicht breekt er voor veel winkeliers een cruciale tijd aan. Centrummanagement zet zich – binnen de mogelijkheden die er zijn – in voor een decembermaand die zo veel mogelijk inkomsten oplevert voor de Apeldoornse binnenstadondernemer.

Het centrum in beeld
Zo heeft de vereniging na overleg met ondernemers, aan Apeldoorn Marketing gevraagd een opvallende decembercampagne uit te werken waarin de binnenstad in de spotlight staat. In samenspraak met de gemeente is dit een campagne geworden waarin zowel online als offline wordt gestuurd op doordeweeks bezoek aan de binnenstad. Daarnaast organiseert Centrummanagement een grootschalige koffie-to-go-actie, waarbij de consument die op doordeweekse dagen de binnenstad bezoekt door diverse ondernemers wordt verrast met een gratis kop koffie, thee of chocolademelk to go bij Apeldoornse horeca. Van de Apeldoornse binnenstadondernemers, voor de Apeldoornse consument.

Doordeweeks winkelen
De focus in de campagne ligt op doordeweeks inkopen doen. Centrummanagement mikt daarmee op spreiding van winkelend publiek over de week. Niet te veel drukte in de weekenden en juist extra aanloop op de doorgaans rustige dagen als maandag, dinsdag, woensdag en donderdag. “Het is nu de tijd om onze bezoekers te laten weten dat wij niet alleen in het weekend, maar zeven dagen per week geopend zijn om inkopen te doen! Op doordeweekse dagen is het ook veel rustiger en kunnen we als ondernemers echt de tijd voor je te nemen”, vertelt Moniek Polak van boekhandel Nawijn & Polak aan het Marktplein.

Consumenten die doordeweeks een bezoek brengen aan de binnenstad, worden om die reden regelmatig verrast door lokale ondernemers met een aardige attentie. Voor wie doordeweeks geen mogelijkheid heeft tot uitstapjes, bieden de zondagen wellicht een uitkomst. In december is het namelijk iedere zondag koopzondag in het stadscentrum van Apeldoorn.

Oorsprong
Om te inventariseren waar de binnenstadondernemers in deze tijd behoefte aan hebben en waar ze mee geholpen zijn, organiseert Centrummanagement regelmatig online bijeenkomsten waarin ondernemerswensen worden opgehaald. De oorsprong van dit project ligt dan ook bij een aantal recentelijke overleggen. Marco Bod, centrummanager van Apeldoorn vertelt hierover: “Wij zijn er voor ondernemers in de binnenstad. Door regelmatig met hen te overleggen kunnen we in kaart brengen waar behoefte aan is en kunnen we in rap tempo dingen samen oppakken.” Bod hoopt dat de centrumondernemers kunnen rekenen op de nodige steun van de Apeldoornse consument. “Met de decembermaand voor de deur is het belangrijk om ons massaal achter de ondernemers in ons centrum te scharen. Zij kunnen die steun heel goed gebruiken!”